10 найкращих фільмів про УПА
«Червоний» (2017)
Історичний фільм, що демонструє стик двох ідеологій. По-перше, це ідеологія головного героя Червоного, який все своє життя провів у боротьбі за незалежність. А з іншого – це радянська ідеологія.
Дія відбувається у ГУЛАГу вже після Другої світової війни, в 1947 році. Двоє українців – Данило Червоний і Віктор Гуров – потрапили в табір. У них абсолютно різні долі: один раніше був членом Української повстанської армії і народився на Заході України, а другий – радянський льотчик зі Сходу України, якому не дуже-то й близько поняття патріотизму. Але доля звела таких людей разом.
Жорсткий начальник табору майор Абрамов хоче знищити всіх “бандерівців” і ні перед чим не зупиниться. Тоді Данило Червоний очолює бунт в ГУЛАГу, який перетворюється на справжнє повстання. У каторжан майже немає шансів на успіх, проте у них є непереборне бажання змінити своє життя і перестати щодня проходити всі кола пекла.
“Червоний” – це історія кількох людей, які не змінили одним єдиним вчинком весь хід історії, проте однозначно вплинули на подальшу долю України.
«Жива» (2016)
Перший повнометражний фільм львівського режисера Тараса Химича. Історико-драматична стрічка «Жива» заснована на реальних подіях, про які розповіла Анна Попович. Вона і є прототипом головної героїні.
Стрічка розповідає історію, що відбулась 1949 року в Карпатах. Анна має надприродний дар – вона передбачає небезпеку. Рятуючись від загону МГБ, головна героїня потрапляє в табір українських повстанців. Там вона зустрічає свого друга дитинства – Ніко. Дар Анни дуже допомагає повстанцям у боротьбі з МГБ.
Більшість сцен фільму були відзняті саме в тих місцях Карпат, де відбувались реальні події. Головні ролі у стрічці зіграли актори Івано-Франківського драматичного театру: Ольга Кочмарик-Комаровська та Ростислав Держипільський. Один із саундтреків до фільму написав Сашко Положинський.
«Нескорений» (2000)
З кінцем Другої світової війни на теренах Західної України ведеться нерівна боротьба на два фронти: спочатку проти німецьких окупантів, а потім — проти більшовицької навали. У Карпатах продовжують збройну боротьбу знесилені, знекровлені, — але нескорені духом — збройні частини та невеликі боївки Української повстанської армії.
На чолі армії — легендарний генерал-хорунжий Роман Шухевич, знаний серед воїнів УПА як Тарас Чупринка.
Долю саме цього командира покладено в гостросюжетну й динамічну основу фільму Олеся Янчука. Це спроба художніми засобами донести до глядача правду про події воєнного та повоєнного часу на Західній Україні.
о
«Вишневі ночі» (1992)
Після вигнання фашистів із Західної України організація УПА починає боротьбу з радянською владою. Німці відійшли далеко на захід, у місті панували радянські війська. Вони принесли «братню» мову, свої порядки: постійну тривогу, атмосферу напруженого очікування лиха.
Умовна тиша розміреного життя, що іноді переривалось короткими перестрілками. Але це було лише прикриттям для підпільної діяльності армії нескорених, яка існувала поруч з радянською. Ця армія складалася з селян та військових і цивільних городян, які кинули виклик власним патріотизмом монстру на ймення НКВС.
У вирі цієї війни тісно переплелись долі двох протилежностей. Вона – відважна підпільниця, зв’язкова українського національного опору, він – офіцер окупаційних військ, мисливець за партизанами.
о
«Атентат: Осіннє вбивство в Мюнхені» (1995)
Фільм Олеся Янчука, що охоплює період від 1947 року, коли рейдові загони УПА з боями проривались за кордон. І до осені 1959-го, коли у Мюнхені від руки агента КДБ Богдана Сташинського загинув Степан Бандера.
Картина демонструє, як вигнанці й біженці навіть у важких умовах еміграційного життя об’єднувалися, вели просвітницьку, релігійну, громадську й політичну роботу.
о
«Білий птах з чорною ознакою» (1971)
У своїй третій режисерській роботі Юрій Іллєнко досліджує трагедію української родини Дзвонарів, яка живе у Карпатах неподалік від румунського кордону у важкі часи війни та терору (1937–1947). Троє братів грають у сільському ансамблі.
Проте боротьба між українцями-націоналістами, прибічниками нацистів та прибічниками радянської влади забирає одного учасника гурту за іншим. Петро приєднується до Червоної армії, Орест – до УПА, а Богдан лишається вдома. Долі братів переплітаються і в коханні, і в боротьбі.
В основі «Білого птаху з чорною ознакою» – класичний український наратив, у якому революція постає точкою, де сходяться і трансформуються долі людини і колективу. Попри цензурні обмеження, накладені на Іллєнка, фільм вражає глядача потужною режисурою і блискучою акторською грою.
о
«Залізна сотня» (2004)
Фільм Олеся Янчука за мотивами книги Юрія Борця “У вирі боротьби” змальовує події, що відбувались після Другої світової війни на Закерзонні. Ця територія є найзахіднішими українськими етнічними землями, які диктатор Сталін “подарував” комуністичній Польщі. Зараз там шаліють польські банди: палять, вбивають, ґвалтують.
У вирі цих трагічних подій і опинилася сотня бійців УПА на чолі з Михайлом Дудою – “Громенком”. Хоча сили були нерівні, поляки не могли впоратися з незламною “Залізною сотнею”. Відтак, за допомогою своїх зверхників-совєтів, поляки здійснюють поголовне виселення українців з метою позбавити повстанців ґрунту – підтримки населення.
В таких обставинах Головна Команда УПА видає наказ для сотні “Громенка” – вирушити в рейд на Захід, через Словаччину і Чехію перейти до Баварії, яку тоді контролювала американська військова адміністрація.
о
«Собор на крові» (2006)
Серіал «Собор на крові» розповідає історію українського національно-визвольного руху у боротьбі за соборність і самостійність своєї Батьківщини в період з 1919 по 1949 роки. Ця боротьба розглядається у фільмі як частина загальноєвропейської історії.
Адже Коновалець і Мельник, Бандера і Шептицький, Боровець і Шухевич жили і діяли в складній ситуації грандіозного геополітичного конфлікту гітлерівського Рейху, сталінської радянської імперії та Західних демократій.
Такий підхід дозволяє зрозуміти і осмислити підґрунтя подій і вчинків у загальнолюдському розумінні. А не з зашореної стереотипами точки зору.
о
«Страчені світанки» (1995)
З вогню в полум’я потрапити жителі західноукраїнських земель після закінчення війни. Більшовики прагнуть встановити свої порядки на знову окупованих ними землях Західної України. Місцевих змушували відмовитись від приватного господарства і працювати колективно, а деяких вагонами вивозили на північ Союзу.
Та знаходились і ті, хто не збирався просто так здаватись. УПА становить спротив їхній політиці. Заручником цієї війни “без правил” стає цивільне населення, а в першу чергу – родичі повстанців.
о
«Один в полі воїн» (2003)
Художній фільм режисерів Геннадія Вірсти й Олега Мосійчука відзнятий за спогадами жителів села Яворів, Косівського району, Івано-Франківської області.
За сюжетом стрічки, сержант Радянської Армії Роман Карпенюк приїздить на три дні у відпустку в рідне село Потоки, де мешкає його кохана дівчина Аничка. За кілька років до того Романа разом із батьками вислали на поселення до Сибіру, і лише тепер за свою бездоганну військову службу поневолювачам рідного краю він отримав можливість повернутися на малу батьківщину і зустрітися з коханою.
Проте шлях героєві переходить уповноважений НКВС, провідник українських повстанців і ватажок озброєних мародерів, до рук якого потрапила Аничка. Навколо пошуків нареченої Романом Карпенюком обертається весь подальший сюжет фільму.
о